لینکمن زندگی

LINKMAN ZENDEGI

قضاوت و پیش داوری در خصوص دیگران

پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۸:۴۵ ق.ظ


قضاوت در خصوص دیگران در آموزه های دینی و اجتماعی

پیامبر  اکرم صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

در روز قیامت قاضى دادگـر را مى‏ آورند و چنان حساب سختى از او کشیده مى ‏شود که آرزو مى‏ کند کاش هرگز حتّى درباره یک خرما میان دو نفر داورى نکرده بود.   « کنزالعمّال ح ۱۴۹۸۸ »

 

پیامبر  اکرم صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هرگاه قضاوت مى‏ کنید، عادلانه قضاوت کنید و هرگاه سخن مى ‏گویید، نیکو بگویید، زیرا خداوند نیکوکار است و نیکوکاران را دوست دارد.        « نهج الفصاحه، ح ۲۰۰٫»

 

اگر در فرمایشان امامان معصوم در خصوص قضاوت بیجا اندکی تامل کنیم به طور قطع در قضاوت و پیش داوری ها عجله نکرده و از آن بپرهیز میکنیم .

قضاوت نابجا و پیشداوری از جمله آسیبهای رفتاری است که روابط انسانی را خدشهدار میکند، آسیبی که از کم صبری و آستانه تحمل پایین ، منفی نگری و برنتافتن اصل نقد و گفت وگو ریشه میگیرد پیشداوری و قضاوت نابجا پیامدهای بسیاری دارد که از آن جمله میتوان به بردن آبروی دیگران اشاره کرد. قضاوت بیجا جامعه را از مدار انصاف و میانهروی دور میکند. این در حالی است که بیشتر روانشناسان و جامعه شناسان، انسان را از سنجش زودهنگام دیگران منع کرده اند. قضاوت نادرست و نابجا در بسیاری از موارد منجر به سوء تفاهم، رنجش خاطر خود و دیگران و تصمیمگیری های اشتباه می شود، موضوعی که می تواند تاثیر منفی و جبران ناپذیری در روابط میان افراد بگذارد. وقتی نسبت به مسئلهای شناخت نداریم و درباره آن قضاوت میکنیم این امر ناشی از جهل ما نسبت به آن موضوع است پس بجای فرافکنی و پیش داوری از اصل موضوع آگاهی پیدا کنیم و  اگر بتوانیم خصوصیت بد قضاوت بیجا را از خود دور کنیم به گناه بزرگ غیبت و بدگویی پشت سر دیگران آلوده نمیشویم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی