لینکمن زندگی

LINKMAN ZENDEGI

انبه و خواص انبه

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۲۹ ق.ظ

خواص دارویی انبه

نام علمی Mangifera indica

از کشت انبه در هندوستان نزدیک به ۴۰۰۰ سال می گذرد . در قرن ۱۹تجار میوهً انبه را به غرب هند ، آفریقا وجنوب آمریکا معرفی کردند کمی بعد تر تجار عرب آن را به ایران ومصر حمل کردند و حالا انبه در مقیاس وسیع در کشورهای مختلف مانند هند وچین ومالزی، اندونزی ، استرالیا وغرب هندوستان کشت می شود

 


انبه درختی است زیبا که ارتفاع آن تا ۱۰ متر می رسد . منشا انبه هند و مالزی و برمه می باشد ولی هم اکنون در تمام مناق استوایی و حاره کشت می شود . انبه از ۴۰۰۰ سال پیش وجود داشته است .
برگهای این درخت نیزه ای شکل ، گلهای آن زرد یا قرمز رنگ و بصورت خوشه ای وجود دارد . میوه آن که انبه یا منگو نامیده می شود بیضوی شکل و دارای طعمی مطبوع وشیرین بوده و دارای هسته ای نسبتا بزرگ است . انبه در اوائل ماه می می رسد و تا اوائل سپتامبر موجود است .

 

شکوفه های درختان انبه  در مناطقی که برای ۴ ماه  باران خوبی می بارد وبه دنبال آن هوای  خشک می آید میوه می دهند.بارش ،مه آلود بودن ،یا هوای ابری درزمان  گل دادن ، لقاح  وبازدهی محصول تاثیر می گذارد.

انواع انبه

انبه ها نوعاً میوه هایی منحنی (خمیده)با پوست سبز، مایل به صورتی،طلایی یا قرمز و نارنجی زیبا، بسیار معطر ودر بر گیرندهً دانه های کرکین پهن وخیلی بزرگ هستند.تنوعات زیادی در این میوه  موجود است.آنها می توانند گرد، بیضی، قلوه ای شکل باشند.هر کدام از این میوه هاطعم،مزه  واستحکام مغز ساقه خود را دارند.

ارزش غذایی انبه

انبه از نظر غذائی بسیار غنی است  در مقایسه باسایر میوه هامنبع عالی کاروتن است

هر یکصد گرم از قسمت خوراکی انبه حاوی ۱۹۹۰ واحد بین المللی بتاکاروتن (ویتامین آ) است که خیلی  بیشتر ازمیزان موجود در سایر میوه هاست. مجموع کاروتنوئیدها در انبه با رسیدگی میوه افزایش می یابد.خوردن میوه درفصل آن می تواند ذخیره ای از( ویتامین آ) در کبد تأمین  کند که برای دوام آوردن برای بقیه سال کفایت می کندو برای پیشگیری  از ناهنجاری های کمبود ویتامین آ مثل شب کوری، بسیار مفید است  .

انبه، چه رسیده وچه نارس منبع  خوبی از( ویتامین  ث) می باشد . در هر یکصد گرم انبه مقدار ۱۶ میلی گرم ویتامین ث  موجود است.( ویتامینهای آ وث) هر دو آنتی اکسیدان بوده وبه جلوگیری از آسیبهای  رادیکالهای آزاد و در نتیجه کاهش ریسک برخی سرطانها کمک می کنند. انبه رسیده تامین کننده  منبع خوبی از کالری است.یک انبه رسیده به ازای هر یکصدگرم وزن مقدار ۴۷کیلو کالری تأًمین می کند.(که بیشتر از قند فروکتوز به دست می آید).انبه نارس در مقایسه با رسیدهً آن کالری کمتری دارد. انبه رسیده همچنین  منبع خوبی از پتاسیم بوده و  مقدار نا چیزسدیم آن ، باعث می شود برای بیماران دارای فشار خون بالامناسب  باشد  افرادی که محدودیت رژیم پتاسیم دار مثل رژیم غذایی برای نارسائی  کلیه دارند باید از مصرف انبه پرهیز کنند.

انتخاب وخرید 

رنگ لزومأً نشان رسیدگی در انبه نیست.حتی وقتی که آنها رسیده اند با برخی  تغییرات آنها سبز باقی می مانند، درحالیکه دیگر انبه ها طلایی یا قرمز روشن یا ترکیبی از این دو رنگ هستند.میوه هایی که خراب نشده یا علامت سیاه روی پوست آن نیست بخرید. بهترین راه انتخاب (در خرید) سفت ومعطر بودن میوه است.

ذخیره کردنانبه های رسیده می تواند برای روزها تا هفته ها بستگی به تنوع ان انبار شوند.قطعه های انبه می تواند کنسروشود یا خشک،ومغز آن خارج شود.انبه های رسیده بیشتر برای خشک کردن بکار می روند واینها می توانند برای ترشی وچاشنی غذا بکار برده شوند.

تهیه  و  کاربردهای  انبه

بهترین مصرف این میوه لذیذ خوردن آن به عنوان یک میوه رسیده است.از انبه ها به علاوه سالادهای میوه خارق العاده تهیه می شود ومی توان برای درست کردن  یخمکها  وبستنی ها نیز خالص شوند.میلک شیک ها ( مخلوط بستنی با شیر کاکائو)، آب میوه ، انواع مربا،ژله ،ترشی (با انبه )خوراک خوشمزه ای را معمولاً آماده می کنند.

انبه های رسیده کوچک همچنین می توانند ادویه لذیذی با افزودن  نارگیل ودوغ بسازند. میگوها وماهی ها با انبه خام ترش طعم خوبی را می سازند. ترشی انبه خام وادویه طعم معروفی دارد..انبه ًنارس پوست کنده به قطعات کوچک وباریکی بریده ودر آفتاب خشک می شودبعداًچاشنی وپودر زردچوبه زده که در هند  در طبخ غذا استفاده می کنند .دانه های انبه همچنین خوردنی هستندودرسایه خشک وپودر زده و غذاهای زیادی را بوجود می آورند. انبه های خام کوچک می تواند بخار داده شوندودر محلول نمک درکوزه گلی برای دوره ای از ۴تا۵ ماه قرار گیرند. بعدها می توان انبه ها را بر حسب نیاز بیرون آورده پس از خرد کردن با فلفل سبز و مختصری روغن  به عنوان چاشنی خورد.برگهای ظریف انبه؛پوست وساقه برای خواص  ضد باکتریا ئی درهندوستان ودیگر کشورها، به کار برده می شود

 

انبه رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است . انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن می باشد .
۱)انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .
۲)انبه تقویت کننده قوای جنسی است .
۳)رنگ صورت را درخشان می کند .
۴)دهان را خوشبو می کند .
۵)ادرار آور است .
۶)یبوست را برطرف می کند .
۷)انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند .
۸)انبه تمیز کننده خون می باشد .
۹)خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .
۱۰)انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .
۱۱)برای رفع اسهال مفید است .
۱۲)خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .
۱۳)برای درمان بواسیر مفید است .
۱۴)عطش را برطرف می کند.
۱۵)انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .
خواص مغز هسته انبه
انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که بجای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .
مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .
۱-خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .
۲-برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .
۳-سرفه های سخت را درمان می کند .
۴-درمان کننده بواسیر خونی است .
۵-خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .
۶-مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .
۷-برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .
۸-ضد استفراغ است .
دیگر خواص درخت انبه
۱٫گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .
۲٫اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .
۳٫صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .
۴٫برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .
۵٫برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .
مضرات :
هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید .
اگر خون انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد .
 
* خواص مغز هسته انبه

شاید اغلب ما بعد از خوردن انبه هسته بزرگ آن را دور می‌اندازیم و فکر می‌کنیم یک هسته بلااستفاده است،اما این هسته فواید بسیاری دارد.
مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.
* خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می‌کند.
* برای معالجه سرماخوردگی مصرف می‌شود.
* سرفه‌های سخت را درمان می‌کند.

* درمان کننده بواسیر خونی است.
* مغز هسته انبه کرم‌کش و ضد اسهال است.
*برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است.
* ضد استفراغ است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی