لینکمن زندگی

LINKMAN ZENDEGI

20 گام فوق العاده برای هضم غذا

شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۵۲ ب.ظ


20 گام فوق العاده برای هضم صحیح غذا

آیا برای رفع مشکلات غذایی خود فکر کرده اید؟

آیا ما دارای عادات غذایی نادرستی هستیم که چاق می شویم؟

آیا به نظر شما پدیده چاقی با داروهای گران قیمت درمان میشود؟


1- قبل از اشتهای کامل غذا نخوریم و هنگامی که کامل سیر نشده ایم از غذا خوردن دست بکشیم .

2- گرسنگی و سیری زیاد هر دو باعث ضعف هاضمه می شود .

3- اگر یک  روز سنگین مصرف گردد ( خصوصاًپدر افراد کم تحرک ) ضروری است روز بعد امساک و کم خوری وجود داشته باشد و اگر این مسئله رعایت نشود طول عمر کوتاه خواهد شد .

4- بعد از صرف غذا آرامش ضروری است و باد از انجام حرکات شدید خودداری کرد تا توجه بدن تنها به هضم غذا معطوف گردد که برای این منظور ابتدا چند قدم حرکت می کنیم تا غذا در قسمت تحتانی معده قرار گیرد و در صورت مهیا بودن شرایط ابتدا به پهلوی چپ و بعد از 15 دقیقه به پهلوی راست می خوابیم تا غذای هضم شده در معده به سمت روده کوچک و کبد حرکت کند .

5- حرکت شدید و فعالیت رزشی بعد از صرف غذا و یا به بستر رفتن برای خواب بلافاصله بعد از غذا خوردن پسندیده می باشد .

6- تنوع و مصرف غذاهای رنگارنگ همزمان با هم باعث سوء هاضمه می شود .

7- مداومت در مصرف یک نوع غذا پسندیده نیست مثل خوردن هر روز برنج .

8- بسیار سریع غذا خوردن و خیلی طولانی شدن مدت مصرف غذا هر دو بد است .

9- غذا باید به خوبی جویده شده و به ارامی بلعیده گردد . این امر باعث تسهیل در هضم اول در معده خواهد شد .

10-غذاهای با ارزش غذایی بالا و سریع الهضم باعث حفظ سلامتی می گردد . مانند نان تهیه شده از گندم کاملاً رسیده ، که آفت دار و کپک زده نباشد ، گوشت معتدل زود هضم ، مثل گوشت گوسفند فربه یکساله بدون بیماری ، که تازه ذبح شده است ، مرغ خانگی که به روش طبیعی پرورش یافته است، کبک و تیهو که به روش طبیعی پرورش یافته و در قفس نبوده باشند ، شیرینیجات معتدل به شرطی که افراط در مصرف آن نداشته باشیم مثل عسل ، شیره انگور ، انجیر و رطب تازه .

11-پرهیز از مصرف میوه های نارس مثل گوجه سبز ، موز ، و یا دیگر میوه های نارس چیده شده که باعث سوء هاضمه می گردد . ( چغاله بادام به صورت استثناء باعث تقویت معده می شود . )

12-تعدیل مواد خوراکی با یکدیگر صورت پذیرد مثال : شیرینی به همراه ترشی . مثلاً سکنجبین که ترکیب اصلی آن عسل و سرکه می باشد .

مواد خوراکی بدون طعم و مزه ( تفه ) که با ادویه تند و یا با نمک متعادل شده باشد ، مثلا خیارشور یا مصرف خیار خیار به همراه نمک .

13-زیاده روی در مصرف ترشیجات باعث افزایش ضعف اعصاب ، پیری و کاهش حرارت غریزی می گردد 0 حرارت غریزی منظور انرژی درونی بدن حاصل از فعالیت قلب می باشد . )

14-مصرف همزمان بعضی از مواد غذایی با یکدیگر می تواند بسیار مضر باشد و حاصل ان تولید اخلاط زائد در بدن می باشد که گاهی تایرات این تداخلات در چندین سال بعد به صورت بیماری ها مختلف و صعب العلاج بروز خواهد کردبه عنوان مثال حکمای طب ایرانی معتقد هستند مصرف همزمان گوشت با ماست می تواند باعث تولید خلط در بدن شده و بعضی از لک های پوستی که ممکن است بروز کند حاصل عدم رعایت این مطلب در طول چندین سال می باشد ، لذا از خوردن ترکیب مواد غذایی ذیل جدا خودداری فرمایید .کله پاچه + انگور،  لبنیات + انواع آلو،  حلیم + انار، خربزه + عسل، شیر+ شراب خرما، سرکه + ماش یا برن، پنیر + بادام، گوشت + ماست و دوغ،  ماهی تازه + شیر و تخم مرغ

همچنین از مصرف همزمان شیر با مواد غذایی ذیل خودداری فرمایید .

تخم مرغ، ترب، گوشت، میوه‌های تازه، حبوبات، سبزیجات خام، مواد غذایی شور ترش

15-اگر بخواهیم دو غذا را با یکدیگر مصرف کنیم که یکی غلظت بیشتری دارد دیگری کمتر ، ابتدا غذای غلیظ و سپس غذای رقیق خورده شود . مثلاً چلو کباب و سوپ جو که ابتدا چلو کباب و سپس سوپ جو مصرف گردد .

16-اگر بخواهیم غذایی که طعم شیرین دارد را با غذای دیگری که طعم آن متفاوت است ولی از نظر هضم یکسان است ، استفاده نماییم بهتر است اول غذای شیرین مصرف شود .

17-افرادی که معده رطوبتی دارند بعد از غذا نباید شیرینی مصرف نمایند . ولی اگر شخصی چنین وضعی را ندارد می تواند با خوردن کمی شیرینی ( مربا یا عسل ) به هضم غذایش کمک کند .

18-بعد ازورزش زیاد و غضب شدید که معده خیلی گرم می گردد مصرف غذاهایی مثل ماهی ، شیر ، خربزه ، هندوانه و آنه در اثر حرارت دچار فساد می شود مضر است . به همین منظور حتی در هنگام تب که حرارت در کل بدن و معده بالا می رود ، مصرف شیر توصیه نمی شود .

19-بعد از سن جوانی به علت اینکه توان هضم در سنین بالاتر کمتر است و مواد زائد بیشتری تولید می گردد که به راحتی دفع نمی شود و این امر باعث بیماری می شود واجب است که از مقدار حجم غذا و غذاهای ثقیل و سرخ شده کاسته شود .

20-گرسنه خوابیدن در شب خصوصاً برای افراد پیر مضر است . ولی غذای خورده شده نباید ثقیل باشد و یا دیر وقت مصرف گردد .


بر گرفته از سایت راز سلامت


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی