لینکمن زندگی

LINKMAN ZENDEGI

سکته مغزی را با چند فرمول از خود دور کنید

پنجشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۲۸ ق.ظ

 

سکته مغزی را با چند فرمول از خود دور کنید

 

یک متخصص فیزیوتراپ به روش‌ها و ورزش‌هایی که در پیشگیری از سکته مغزی موثر هستند، اشاره کرد.

 

پریسا ارزانی متخصص فیزیوتراپی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان درباره پیشگیری از سکته مغزی با رویکرد فیزیوتراپی با بیان اینکه سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز است، اظهار کرد: هر دو ثانیه یک نفر در جهان دچار سکته مغزی می شود و از هر چهار نفر، یک نفر در طول زندگی خود دچار سکته مغزی می‌شود، تلاش کنیم تا آن یک نفر ما نباشیم. این شعار برگزیده امسال انجمن جهانی سکته مغزی است.

 

وی ادامه داد: سکته مغزی به علت انسداد رگ مغزی با لخته خون یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده بافت مغز ایجاد می‌شود،گرچه سکته مغزی یکی از دلایل ناتوان کننده جسمانی و مرگ است، اما ۹۰ درصد سکته‌ها قابل پیشگیری هستند.

وی با اشاره به علل سکته مغزی گفت: سیگار کشیدن را کنار بگذارید. طبق مطالعات حتی کشیدن یک نخ سیگار در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته‌های مغزی را بالا می برد، اما خبر خوب برای این افراد این است که با ترک سیگار، به سرعت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کاهش پیدا می کند.

 

ارزانی درباره کنترل دیابت  به منظور پیشگیری از سکته مغزی بیان کرد: دیابت و فشارخون بالا از دلایل مهم سکته مغزی هستند. رژیم غذایی ناسالم، ورزش نکردن و استرس می تواند باعث ابتلای فرد به دیابت شود. با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و ورزش و مشاوره با متخصص غذد از سالم بودن بدن خود از نظر سطح قند خون اطمینان حاصل کنید. رژیم غذایی  که با میوه‌ها و سبزیجات، روغن زیتون، و ماهی همراه است، بهترین رژیم برای پیشگیری از سکته مغزی است.

 

وی گفت: استرس‌های روحی روانی می تواند تاثیر منفی بر سطح قند خون بگذارد ، بنابراین انجام تمرینات آرام بخش، ماساژ می تواند به کنترل قند خون کمک کند. سی دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید حداقل پنج روز در هفته یا در مجموع صد و پنجاه دقیقه ورزش در هفته می تواند خطر ابتلا به این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش دهد. از جمله فعالیت‌هایی که می تواند به این امر کمک کند راه رفتن سریع، بالا و پایین رفتن از پله‌ها و باغبانی و انجام ورزش‌های هوازی مانند شنا، تنیس و کوهنوردی است .

متخصص فیزیوتراپ تاکید کرد: افراد کلسترول خون خود را پایین بیاورند. پیشگیری از سکته مغزی منوط به محافظت از جریان خون در رگ‌ها بوده و یکی از بهترین راه‌های محافظت از این مسیر مدیریت کلسترول است و با استفاده از دارو و برنامه غذایی مناسب می توان کلسترول را کنترل کرد.

 

وی درباره درمان و پیشگیری از سکته مغزی بیان کرد: اضافه وزن، چاقی و عدم فعالیت فیزیکی عوامل وابسته به یکدیگری هستند که عامل خطر در نظر گرفته می شوند. چاقی و اضافه وزن فشار اضافه‌ای به سیستم‌ها و ارگان‌های بدن وارد می‌کند، چاقی نه تنها عامل مستعد کننده فرد برای ابتلا به سکته مغزی است بلکه بهبودی را به تاخیر می‌اندازد و باید توجه داشت که کاهش چند کیلو اضافه وزن تاثیر زیادی بر سلامت کلی دارد.

 

ارزانی افزود: افراد بهتر است فشار خون بالا را کنترل کنند چرا که این بیماری قاتل خاموش است و بسیاری از بیماران هیچ علائمی را تجربه می کنند. فشار خون بالا استرس زیادی بر رگ‌های خونی و ارگان‌های مهم بدن وارد می کند. خواب شبانه مناسب حداقل ۶ ساعت می‌تواند به پایین آوردن فشار خون کمک کند. آلودگی هوا و صوتی می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. ورزش یک روش غیر دارویی برای پایین آوردن فشار خون بالاست برای کنترل فشار خون بالا ورزش متوسط پیشنهاد می‌شود. در افرادی که بیماری زمینه‌ای قلبی عروقی، اسکلتی عضلانی و متابولیک دارند ورزش‌ها و تمرینات می بایست توسط فیزیوتراپیست تجویز شوند.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی