لینکمن زندگی

LINKMAN ZENDEGI

مهارتهای زندگی ، مهارت نَه گفتن

جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۰۹ ق.ظ

مهارت نه گفتن جرأت مندانه


گام اول
تصمیم خود را بگیرید؛ پاسخ خود را به درخواست مورد نظر بیان کنید، مثلاًً نه نمی توانم کتابم را به تو قرض بدهم.
گام دوم
دلیل خود را بیان کنید. به طرف مقابل علت تصمیم خود یا خواسته و احساستان را بگویید، مثلاً خودم آن را لازم دارم، فعلاً قول آن را به کس دیگری داده ام.
گام سوم
به طرف مقابل نشان دهید که نظر و خواسته یا احساس او را درک می کنید، مثلاً البته می دانم که تو واقعاً به آن نیاز داری.
روش های مختلف نه گفتن
•    صرفاً گفتن نه: با صراحت بگویید نه. اعتماد به نفس داشته باشید و توی چشم های طرف مقابل نگاه کنید و بگویید متشکرم، علاقه مند نیستم. (نه لازم است توضیحی بدهید و نه استدلالی بکنید)
•    گفتن نه همراه با توضیح: نه متشکرم، من سیگار نمی کشم. من اصلاً اهل مواد نیستم.
•    بهانه آوردن: نه متشکرم من الان عجله دارم باید بروم.
•    دلیل آوردن: این کار درستی نیست، من مایل نیستم، رفتن به خانه افراد ناشناس خطرناک است، مواد به بدنم صدمه می رساند.


توصیه هایی برای نه گفتن


•    مطمئن شوید که چه می خواهید، آیا می خواهید بگویید نه یا بله. اگر مطمئن نیستید بگویید باید در موردش فکر کنید و زمانی را برای دادن پاسخ خود مشخص کنید.
•    اگر مطمئن نیستید که چه چیزی از شما خواسته شده توضیح بیشتری بخواهید.
•    تا جایی که می توانید پاسخ کوتاهی داده و از دادن توضیحات طولانی و آوردن دلایل زیاد خودداری کنید.
•    از عباراتی با ضمیر من استفاده کنید و به جای سرزنش یا محکوم کردن دیگری به مطرح کردن موضوع بپردازید.
•    به جای عباراتی مانند فکر نمی کنم بتوانم از کلمه نه استفاده کنید.
•    به جای قضاوت کردن، مواردی را که وجود دارد مطرح کنید.
•    درخواست خود را به صورت واضح و مستقیم بیان کنید.
•    سعی کنید حرکات غیرکلامی شما با پیامی که می دهید همخوانی داشته باشد.
•    اگر حتماً می خواهید به فرد مقابل کمک کنید، می توانید پیشنهاد خود را به او بگویید.
•    لزومی ندارد که احساس گناه کنید. ضمناً رسالت ندارید به هر قیمتی که شده تمام مشکلات دیگران را حل کرده یا همه را خوشحال کنید.



روش های مختلف نه گفتن


•    پشت گوش انداختن: نه متشکرم، شاید یک وقت دیگر.
•    عوض کردن موضوع: گفتن نه و سپس صحبت راجع به موضوعی دیگر. نه متشکرم، راستی فیلم دیشب را دیدی؟
•    رو کم کنی: تکرار نه به شیوه های مختلف. نه متشکرم، نه علاقه ای ندارم.
•    دور شدن: گفتن نه و سپس دور شدن
•    بی اعتنایی: نادیده گرفتن شخص مقابل
•    اجتناب از موقعیت: اجتناب از هر موقعیتی که در آن شما احتمال می دهید به کشیدن سیگار ترغیب شوید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی